سرگرمی

فال حافظ + معنی و تفسیر کامل

 

روش گرفتن فال حافظ :

نیت کننده معمولاً در هنگام تفأل از دیوان حافظ، او را به عزیزترین کسانش یعنی به خداوند و معشوقه اش (شاخ نبات) قسم می دهد. این قسم معمولاً به این شکل ادا می شود: ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی. ضمن اینکه شاید بهتر باشد برای شادی روح حافظ، صلوات یا فاتحه ای نثار نماییم!!!

 

گرفتن فال حافظ آنلاین

 

هرآنچه که باید از آداب و رسوم گرفتن فال حافظ بدانید !

اولین فال چگونه و کی از دیوان حافظ گرفته شد؟

یکی از فال هایی که ایرانیان اعتقاد ویژه ای به آن دارند تفال به خواجه حافظ شیرازی است که معمولا در مناسبت هایی مختلف مانند جشنها، شادیها، اعیاد و…به دیوان خواجه تفالی می زنند . اولین بار فال زدن به حافظ از ساعاتی پس از مرگ او آغاز شد . پس از فوت حافظ عده ای از دفن او در گورستان مصلی جلوگیری می کردند . برای اینکه این مشکل حل شود اشعار حافظ را سبدی ریختند و کودکی یکی از این اشعار را جدا کرد ، بدین گونه اولین تفال به حافظ انجام شد ، در آن روز به حافظ لقب لسان الغیب دادند زیرا به طرز عجیب و باور نکردنی با غزل شماره 82 خود پاسخ جماعت ریاکار را داد. این غزل زیبا چنین است :

 

    کنون که می دمد از بوستان نسیم بهشت / من و شراب فرح بخش و یار حورسرشت

    مکن به نامه سیاهی ملامت من مست / که اگه است که تقدیر بر سرش چه نوشت؟

    قدم دریغ مدار از جنازه حافظ / که گرچه غرق گناهست، می رود به بهشت

 

 

عموما فال حافظ در دورهمی ها و مناسبت های خاص به رسم سنت دیرین ما ایرانی ها در مناسبت هایی مانند شب یلدا و عید نوروز خوانده میشود.که برای این کار ، یک نفر از افراد خانواده که در واقعه مورد احترام همه و با سواد تر است انتخاب می گردد تا با  صدای رسا و خوبش ،متن فال را به صورت صحیح و دلنشین برای بقیه افراد بخواند.

میگویند که گرفتن فال ، سه بار پشت سر هم برای یک نفر در واقعه نوعی بی احترامی به حافظ تلقی می شود.

 

فال حافظ + معنی و تفسیر کامل

روش رایج گرفتن فال حافظ  

بعد از ادای این جمله فاتحه ای برای شادی روح خواجه شیراز می خوانند و دیوان را با حضور قلب در دست چپشان می گیرند و با دست راست باز می کنند و اولین غزلی که از سمت راست صفحه می آید، البته از ابتدای غزل، در نظر می گیرند. اولین بیت غزل بعد نیز شاهد یا تأئید کننده تفأل است.

 

بعد از گرفتن فال حافظ ، صاحب فال آن را بر اساس آرزو و نیتش تفسیر می کند که این تفسیر بستگی به شرایط روحی و اعتقاد او به فال حافظ دارد.

 

چطور پاسخ فال حافظ خودمان را تفسیر کنیم؟

اشعار خواجه حافظ شیرازی معمولا چند وجهی است و معانی گوناگون دارد . تشخیص خوب وبد اشعار حافظ به گیرنده فال و فهم و دریافت او از این اشعار بستگی دارد . بهتر است بعد از گرفتن فال حافظ این اشعار را بر اساس نیت خود بسنجید و بر روی آن کمی فکر کنید تا پاسخ خود را دریابید.

 

گاهی در شعر اشارات واضحی است که نشان دهنده نیت خوب است. مثلا اگر فالتان، غزل «دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود» آمد، در آن این بیت هست:«از دست برده بود خمار غمم سحر / دولت مساعد آمد و می در پیاله بود». در این شعر خیلی واضح به بخت خوب برای انجام این کار، اشاره شده است و اگر این شعر برایتان آمد «قراری کرده ام با می فروشان / که روز غم بجز ساغر نگیرم» متاسفانه کارتان به مشکل می خورد.

 

 

اما اگر محتوای اشعار پاسخگوی شما نبود ،به لغات و افعالی که در شعر به کار برده شده دقت کنید. مانند اینکه اگر درباره خانه خریدن در فلان محله مشورت خواسته اید، افعالی مثل خریدن و فروختن و ساختن و خراب کردن، لغاتی نظیر در و دیوار و داربست و حتی چیزهایی مانند نشستن و خوابیدن (کارهایی که در خانه انجام می دهیم) می تواند به نیت شما مربوط باشد. بعد از پیدا کردن این قسمت های مرتبط، به مثبت یا منفی بودن فعل مربوطه توجه کنید.جواب معلوم می شود. مثلا با همان نیت اگر غزل «بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد» آمد، در غزل بگردید، می توانیداین بیت را پیدا کنید:«ز سرو قد دلجویت مکن محروم چشمم را / بدین سرچشمه اش بنشان که خوش آبی روان دارد» در مصرع دوم خواهید فهمید که محله مورد نظر، چشم خواجه را گرفته است .

 

روش دیگر برای استنباط معنا و منظور فالتان، توجه به تصاویری است که خواجه در شعرش ساخته است. مثلا سر کتاب را باز می کنید و این بیت می آید:«گفتم خوشا هوایی کز باغ حسن خیزد / گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید». در بیت دو کلمه «خوشا» و «خُنُک» به کار رفته که مفهوم شعر را نیک می کند .

 

راز ماندگاری و جادوگری کلام خواجه حافظ

کلام حافظ شیرازی بسیار دلپذیر ، پر مفهوم و تاثیرگذارو ماندگار است اما راز ماندگاری آن در چیست؟

 

اولین راز ماندگاری کلام حافظ گسترده بودن و تنوع آن است که از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود که مرور زمان نیز موجب کهنگی آن نشده است. روی سخن حافظ شیراز پا را فراتر از قومیت و نژاد گذاشته است و روی سخن آن با همگان است.

 

اولین راز ماندگاری کلام حافظ همه فهم بودن این اشعار است . حافظ اندیشمندی متفکر و دارای اندیشه ها و افکاری قابل بحث و مهم در همه ابعاد زندگی بشر است که مسائل زندگی و حیات و اجتماعی بشر مانند زندگی، اجتماع، سیاست، عشق، عرفان، آزادگی، صبر و تحمل، مدارا، دنیا، آخرت، خدا، جبر، اختیار و … را در خود جای داده است.

 

 

روش فال حافظ

 

آداب گرفتن فال حافظ و تفسیر فال حافظ

فال گرفتن و ارتباط آن را با علوم امروزی

فال یکی از پدیده های اثبات نشدنی است  چرا که علم به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای بشر در تنگناهای سخت زندگی نیست و لازم است در کنار آن  ایمان، توکل،عشق و صبر و بردباری هم باشد. به طوری که برخی از روان شناسان معتقدند از طریق اندیشه های والای حافظ و با تصویر سازی ذهنی مثبت می توان تحولات زیادی را در خود ایجاد کرد.

 

البته که باید بدانید گرفتن فال ، دلیل بر این نمیشود که وظیفه و مسئولیت بزرگ انسانی خود را فراموش کنید.

 

فال حافظ، درست؟ یا نادرست؟

فال پناه جویی انسان درمانده به عوالم  مرموز غیبی است که فقط برای کسب امیدواری و دل خوشی است که درست یا نا درست بودن آن اتفاقی است . حافظ نیز مانند همه ما انسان بوده و گاهی در حل مشکلات زندگی خود نیز درمانده می شده است و آن چنان که در برخی از اشعارش به آن اشاره نموده است حافظا در کنج فقر  و خلوت شب های تار … از فقر یا تنهایی و … اظهار کسالت می نموده است اما در جهت درستی اشعار می توان گفت که چون اشعار حافظ پرمضمون سرشار از شادی و امید و نوید و دو پهلو و کلی گویانه است و به همه چیز پرداخته شده است می توان معانی خوبی را در راستای نیت خود از آن استنباط کرد.

 

سخن آخر این است که هر فالی راست و درست درنمی آید و هر کس برای تفریح و سرگرمی در مجلسی فال بگیرد نمی تواند با عالم غیب و روح حافظ  تماس حاصل کند و حافظ به او راه نجات از ظلمات را نشان دهد. اما انسان های پاک دل و درمانده  که به خدا پیوسته و توکل و اخلا ص باشند، راهی به جهان غیب دارند همانطور که خداوند می فرماید:«و چون بندگانم از من پرسند بدانند که من نزدیکم و دعای صاحب دعا را چون دعایم کند اجابت کنم.» (سوره بقره، آیه 186) و به قول حافظ:

 

    گرت هواست که معشوق نگسلد / پیمان نگاه دار سر رشته تا نگه دارد

القاب حافظ شیرازی

حافظ دارای تخلص و القاب متعددی مانند لسان الغیب، ترجمان الاسرار، لسان العرفا، ناظم الاولیا، بلبل شیراز، خواجه عرفان، خواجه شیراز، کاشف الحقایق، مجذوب سالک و ترجمان اللسان است.

چرا به حافظ لسان الغیب می گویند؟

اولین لقبی که خواجه گرفته درسال 840 هجری 48 سال بعد از مرگش لسان الغیب است یعنی زبانی در غیب ، زیرا اشعار حافظ زیربنایی عرفانی دارد و رگه‎های پرمایه معنویت در اشعارش هویداست و اگر این اشعار با معنویات گرهی نداشت این امکان پیش نمی‎آمد که مردم از همان ابتدا یعنی ابتدای فوت وارد این عرصه شوند و به حافظ تفال بزنند .

 

قدرت تأثیرگذاری اشعار حافظ در فرهنگ ایرانی بر گستردگی دامنه مخاطبان این دیوان شگفت انگیز است به همین دلیل هم تمام مخاطبان حافظ به اشعار وی علاقه نشان می‎دهند.

 

مسئله دیگر که در شعر حافظ هویداست خوانشهای متعدد است یعنی شعر به شما اجازه خوانشهای متعدد را می‏دهد و اشعار خواجه هیچوقت وارد کهنگی نمی‏شوند.

 

ما ز یاران چشم یاری داشتیم

خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

تا درخت دوستی کی بر دهد

حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم

گفت و گو آیین درویشی نبود

ورنه با تو ماجراها داشتیم

شیوه چشمت فریب جنگ داشت

ما خطا کردیم و صلح انگاشتیم 

 

طریقه فال حافظ

حافظ خوانی از رسوم رایج شب یلدا

یکی از سنت های ما ایرانیان تفال به حافظ در شب یلدا است . شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب اول زمستان و یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که طبق رسوم ایرانیان در این شب علاوه بر دور هم جمع شدن و خوردن خوراکی های مرسوم ، بزرگ خانواده تفالی به دیوان خواجه شیراز می زند و برای همگان می خواند . حافظ خوانی در شب یلدا از فرهنگ باستانی مهر در میان مردم است زیرا اشعار حافظ در میان ایرانیان از همان ابتدا تا کنون دارای عرج و قرب زیادی است و در اشعار این شاعر بزرگ جذبه و گیرایی زیادی نهفته است. رازگرفتن فال حافظ در شب یلدا این است که حافظ نظر کرده است، او به مردم ایران نظر دارد و مردم به او نظر دارند و خدا به هر دو.

 

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می شود.فال حافظ گرفتن در شب نشینی های زمستان و مناسبت هایی چون چهارشنبه آخر ماه صفر، چهارشنبه سوری، شب سیزده صفر، بعداز ظهر سیزده به در، تیرماه سیزده شو(جشن تیرگان درمازندران) هم از باور های همگانی است اما با این حال سنت حافظ خوانی درشب یلدا بیشتر وصف الحال است و رواج بیشتری بین خانواده های ایرانی دارد.

گرفتن فال حافظ آنلاین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا